Monday 14 October 2013

NOKTAH CINTA (PT. 14)



MERUNGKAI YANG TERSIMPUL

Pertelingkahan 3A adalah gossip terhangat di Temenggung Aziz sejak lebih seminggu yang lalu. Hafiz, Akim dan Aril saling tidak bertegur sapa. Masing-masing dengan hal masing-masing. Tiada lagi keriuhan di kelas 6 Atas Syafiee seperti biasa.

Hampir setiap petang selepas waktu persekolahan, Hafiz menghabiskan masanya bersama Cikgu Riana, sama ada di bilik kaunseling atau di perpustakaan. Selain teman belajar, Rianalah tempat dia bercerita setelah kawan-kawan karibnya tiada di sisi.

“Aisyah pun tak nak bercakap dengan saya, Cikgu. Semuanya dah berubah sekarang, dah serba tak kena,” keluh Hafiz. 

“Hafiz tak mahu betulkan balik keadaan ni?”

“Macam mana? Saya buntu lah Cikgu.”

“Meminta maaf dan memaafkan. Itu jer caranya,” lembut Riana bersuara.

“Aril yang salah sangka dengan saya, Akim yang mengorat adik saya, Aisyah yang tak pasal-pasal merajuk, kenapa saya pulak nak kena minta maaf?” Hafiz bersuara sedikit tinggi.

“Hafiz tak bersalah langsung ke? Jangan biarkan ego yang tinggi tu memakan diri sendiri, Fiz.”

Hafiz terdiam. Mukanya menunjukkan riak protes.

Riana memandang Hafiz dengan matanya beriak nakal, “Cikgu ada kenal seorang budak. Cooomel sangat. Nama dia Hafiz. Dia ni seorang yang pandai, baik hati, nakal…” Riana sedikit tertawa dan menyambung ayatnya seperti seorang ibu sedang bercerita kepada anak kecilnya, “dan penyayang…Dia saaangat sayang adik dia, kawan-kawan dia. Suatu hari mereka bergaduh sampai bertumbuk. Hummh…Dia sangat marah tapi demi menyatukan kawan-kawan dia dan menggembirakan adik yang dia sayang, dia sanggup mengalah dan meminta maaf. Dia mengalah kerana dia “gentleman”. Dia sanggup ketepikan ego dia untuk kebahagiaan semua.”

Hafiz tertawa melihat keletah Riana tetapi dadanya terasa sebak, dia memandang gurunya, matanya bersinar terharu, “terima kasih Cikgu. Saya mesti tak tahu bagaimana nak menghadapi semua ni kalau Cikgu tak ada.”

<<<<<<<>>>>>>> 

Dari jauh Hafiz melihat Aril berseorangan di belakang kantin sekolah. Sepertinya tempat itu menjadi persinggahan wajib Aril sepanjang mereka tidak bertegur sapa. Hatinya masih berkira-kira, patutkah dia menegur Aril dahulu. Bagaimana nanti kalau Aril tidak mengendahkannya. Langkahnya tetap diteruskan walaupun hatinya penuh ragu.

“Kau tunggu makcik kantin bagi kau makanan lebih jualan hari ni ke?” Hafiz cuba berlagak selamba.

Aril memandang sekilas pada empunya suara yang amat dikenalinya. Pandangan segera dialihkan. Hatinya bercampur-baur. Aril tahu dia rindukan sahabatnya itu, namun dia tiada keberanian untuk memulakan bicara.
Hafiz duduk di sebelah Aril dan menolak bahu Aril dengan bahunya.

“Ustazah Linda kata munafik tau bergaduh lebih dari tiga hari.”

Aril memandang ke hadapan, matanya hampir berkaca, “Aku... Salah aku tak dapat kawal marah aku…aku tak sepatutnya tumbuk kau hari tu.”

“Memang…nak tercabut rahang aku kau tahu tak? Kuat giler!” Hafiz cuba berlawak.

Aril memandang Hafiz dan ketawa, “tangan aku pun sakit dowh!”

Kedua sahabat itu sama-sama ketawa.

Hafiz menghulurkan tangannya kepada Aril, “friends?”

Aril menyambutnya dengan senyuman lebar, “forever!!”

Hafiz mengambil peluang menceritakan kepada Aril perkara sebenarnya yang berlaku di antara dia dan Erin.
“More or less, aku tahu sangkaan aku salah Fiz...tapi entah apa yang merasuk aku hari tu,” kata Aril penuh kesal.

“Habis tu kau dan Erin macam mana?”

Aril hanya mengangkat bahu, “belum ada keberanian untuk aku bersemuka dengan Erin. Tapi Ummi aku selalu cakap, nak buat apapun kena ukur baju di badan sendiri. Aku bukan lelaki yang selayaknya untuk Erin. Kalau dia suka kau, aku pun suka jer, janji dia happy.”

“Ish…sumpah aku tak ada apa-apa perasaan kat Erin. Kau jangan pandai-pandai pulak nak kenen-kenen.”
Aril ketawa, “habis kau ada perasaan pada siapa? Riana?”

Hafiz ketawa gugup, “obvious” sangat ke perasaan aku ni, bisiknya di dalam hati, pantas Hafiz membidas “Gila kau...mana ada!!”

“Aku risau pasal Aisyah,” Hafiz cepat-cepat mengubah tajuk perbualan.

“Aku rasa kau patut bagi Akim peluang. Aku tengok dia murung sangat bila kau sisihkan dia. Dia kawan baik kita Fiz. Dah lama dah kita berkawan.  Tak mungkinlah di saja-saja nak mainkan Aisyah dan buat kau marah,” berhati-hati Aril cuba meyakinkan Hafiz.
Hafiz hanya diam.

<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>> 

Erin sangat gembira hari ini kerana tiga perkara. 

Yang pertama Hafiz telah bersemuka dengannya dan meminta maaf walaupun Hafiz tak salah apa-apapun sebenarnya. Erin sangat tak sangka budak terencat akal itu akan menjadi sebegitu gentleman.

“Tolong jangan malu dengan Hafiz. Tak ada salahnya perasaan Erin tu. Hafiz hargai sangat-sangat, tapi mungkin bukan sekarang masanya. Perjalanan kita masih jauh lagi. Kita tak tahu apa yang akan berlaku pada masa depan kan? Sekarang, baik kita tumpukan pada STPM dulu. Kot-kot nanti memang ada jodoh kita mana tahu kan?” kata Hafiz sambil tersengeh-sengeh dengan lirikan matanya yang nakal.

Perkara kedua dan ketiga adalah tentang Aril. Setelah kejadian hari tu, Aril akhirnya menegurnya dan Aril juga membawa berita tentang Isma. Erin tak sangka, “in a way” dia bersaudara dengan Aril. Hehehe, macam lawak pulak, ketawa Erin di dalam hatinya.

“Diaorang dah ada dua anak. Ni nombor Abang Zul dan Kak Isma. Last sekali Aril call diaorang minggu lepas. Tapi Aril tak ada cerita pasal Erin. Nanti Erin call Kak Isma sendiri lah.” 

Muka Erin berseri-seri, “Terima kasih banyak-banyak Aril. You don’t know what it really means to me. Dah lama Erin cuba mencari berita tentang Kak Isma. Akhirnya…Alhamdulilah. Thanks Aril. Thank you very much. Tak sangka kita bersaudara kan?”

Aril hanya tersenyum. Dia tidak pasti samada talian “persaudaraan” itu menggembirakannya tetapi melihat gadis pujaannya tersenyum girang, mmm… “priceless!”.

“Erin belum ucapkan terima kasih untuk bunga-bunga tu...”

Aril tersenyum malu, “Ahhhh…no sweat, satu loripun Erin nak, Aril pun boleh beli.”

Erin ketawa mengekek, “Aril tak marah?” Aril menggelengkan kepalanya dengan senyuman yang tak lekang dari bibirnya. 

“Mencintai bukan bererti mesti memiliki. Bila kita mencintai dengan ikhlas, apapun halangannya, kita tetap akan merasa bahagia” begitu kata Ummi yang Aril pegang kemas.

No comments:

Post a Comment