Sunday 23 December 2012

HATI SEORANG ANAK (BAHAGIAN 2)

Tanggal 17 Disember 2012, Isnin, lebih kurang jam 1.20 pagi, Pak telah pergi meninggalkan kami semua untuk selama-lamanya. Alhamdulilah, aku berada disisi Pak sehingga ke akhir hayatnya.
 
Keadaan Pak semakin teruk sejak hari Sabtu lagi. Pak sudah mula tidak bercakap, makan atau minum. Bila kami check gulanya, bacaannya sudah mencapai 21. Ya Allah! Masa tu tak tahu nak cakap apa. Umi minta pendapat kami semua sama ada nak hantar Pak ke hospital atau tak. Kami semua sepakat untuk merawat dan menjaga Pak di rumah. Masa Pak masih sihat pun, Pak memang enggan ke hospital. Jadi dalam waktu-waktu kritikal seperti ini, kami yakin kami mengambil langkah yang betul dengan memenuhi hajat Pak untuk terus berada di rumah.

Walau bagaimanapun, kami panggil juga doktor ke rumah untuk periksa keadaan Pak. Kata doktor tu, memang tak ada cara lain, kena juga bawa Pak ke hospital. Hati kami mula berbelah bagi. Kami cuba memujuk Pak untuk membawanya ke hospital. Dalam keadaannya sedar tak sedar, Pak mengangkat kedua tangannya seperti orang meminta maaf dan dengan lemah dia berkata, "Allah dah tentukan semuanya...."

Segera, aku pegang kedua tangan, "ok..ok...Pak...kita tak pergi hospital"

Ya Allah....tak tahu lah apa perasaan aku lihat keadaan Pak begitu. Sedih, pilu, pasrah... kami seolah-olah menunggu masa Pak pergi tanpa berusaha untuk berbuat apa-apa. Tapi demi Allah, bukan itu niat kami. Pak tahu masanya telah tiba....Pak memang dah tahu...

Seperti malam-malam sebelumnya, bersilih ganti kami adik beradik, Umi dan Mak Su Dah membaca Al-Quran di bilik Pak setiap kali selesai solat dengan harapan bacaan-bacaan itu akan menguatkan semangat Pak dan juga semangat kami. Seusai bacaanku, perlahan Umi berbisik, "tengok ni, cuping telinga Pak, dah jatuh..."

Entah apa rasanya waktu itu, aku lupa, tapi yang pasti, aku tidak ingin percaya apapun tanda yang manusia kata kerana ajal itu, rahsia Allah.

Pagi Ahad datang dan aku pergi kerja seperti biasa. Tidak sempat kujenguk ke bilik Pak kerana sudah agak kelewatan. Waktu aku balik dari kerja, ada banyak kereta di hadapan rumah kami. Rupanya saudara-mara Pak datang melawat. 

Aku masuk ke bilik Pak, dan Umi bagitahu, Pak masih tak bercakap, makan atau minum. Pada sepanjang masa Pak hanya tidur dan sesekali dia mengerang kesakitan. Entah apa rasa Pak. Aku tak tahu. Walau sebanyak mana, aku urut dan gosok badannya, sungguh aku tak tahu bagaimana rasa sakitnya. Atau mungkin, Pak sudah tidak merasa sakit lagi....

Malam itu, bila semua tetamu sudah pulang, seperti biasa kami mengaji dan cuba bercakap dengan Pak. Sesekali aku baca kalimah Allah di telinga Pak. Setiap dari kami cuba memberitahu Pak kehadiran kami. Kami nak Pak tahu yang kami sentiasa disisinya, mengaji untuk dia dan doakan dia sepanjang masa. Malam itu, kami sepakat untuk sama-sama tidur di bilik Pak.

Bila Umi dan Mak Su Dah sudah bersiap-siap untuk tidur, dan lampu bilik dipadamkan, aku keluar sekejap untuk ke bilik air dan uruskan anak saudara yang matanya masih galak walaupun jam sudah lebih 12.30 tengah malam. 

Bila aku kembali ke bilik Pak, lampu bilik telah dibuka semula. Umi mengelap belakang Pak dengan air. Adikku Cha dan suaminya membaca Yasin tanpa putus. 

"Kenapa Mie?" tanyaku

"Badan Pak panas. Demam kot," jawab Umi

Pantas aku bersama-sama Umi, mengelap dan menggosok belakang Pak. Kurasa badannya sedikit panas.

"Ambil air zamzam," Umi bersuara lagi.

Umi mula mengelap belakang Pak dengan air zamzam. Mak Su Dah sapu air zamzam di muka dan bibir Pak.  Seketika, badan Pak kembali sejuk. Kupandang muka Umi, ada keanehan di situ.

Nafas Pak mula bertukar. Desahannya semakin kuat, turun dan naik seperti terkena serangan lelah.

"Mie, Pak lelah ke?" tanyaku.

Umi menggeleng, "tak tahu..."

Segera aku ke telinga Pak dan kusebutkan, "Pak ikut Na, sebut Allah!! Allah!! Allah!!"

Berulang kali kalimat suci itu aku bacakan ke telinga Pak. Desahan nafasnya tetap sama. Turun dan naik sekata.

"Na, cakap dengan Pak, Na dah maafkan Pak dan Na redha dengan Pak," suruh Umi.

Kuturuti kata Umi, "Pak....Na dah maafkan Pak. Na dah tak marah Pak. Na redha..." dan aku sudah tidak mampu berkata apa-apa lagi selepas itu. Air mataku tidak mampu dibendung lagi.

Tempatku diganti oleh kakakku..... "Dee pun redha Pak. Pak sebut Allah....Allah.....Allah....."

Aku tidak tahu selama mana waktu berlalu, mungkin seminit, atau tiga minit atau lima minit, tetapi desahan nafas Pak tiba-tiba sudah tidak lagi kedengaran.... kupegang tangan Pak, masih terasa nadi di tangannya. Kalimah Allah terus dibaca ke telinga Pak. Aku sendiri tidak tahu apa status Pak pada waktu itu. Selepas beberapa minit berterusan. Tiada lagi bunyi yang kedengaran, hanya kalimah Allah yang terus kami kumandangkan.

Selang beberapa minit, adik iparku memeriksa nadi Pak sekali lagi dan kali ini kami terpaksa menerima hakikat bahawa Allah sudah mengambil Pak kembali ke sisiNya.

 


No comments:

Post a Comment