Sunday 23 December 2012

HATI SEORANG ANAK (BAHAGIAN 3)

Pemergiaan Pak sangat mudah. Tiada perkara yang pelik berlaku. Pak pergi ketika alunan yasin berterusan dibacakan anak-anaknya. Pak pergi ketika kalimah Allah dibacakan di telinganya tanpa henti. Jenazah Pak diuruskan oleh anak-anak, menantu-menantu dan cucu-cucu lelaki dengan bantuan ustaz di kampong kami. Alhamdulilah. Terima kasih Ya Allah kerana memberikan kemudahan ini kepada bapaku.


Wajah Pak seakan bayi yang tidur nyenyak, dengan kulit yang putih kuning seakan bercahaya. Sungguh ayahku sangat nyenyak tidurnya. Bibirnya menguntum senyum. Air mukanya tenang. Alhamdulilah, kami semua adik-beradik dapat mengucup dahi Pak dan menatapnya untuk kali terakhir.

Aku menangis semahuku. Ya Allah!! Kenapa secepat itu Kau ambil bapaku? Ya Allah…aku belum sempat memohon ampun dari Pak atas semua kesalahanku. Ya Allah….aku belum benar-benar menjaganya dengan baik. Ya Allah….aku masih ingin memeluk dan mencium ayahku. Ya Allah…….!!!!

Pak memang sayangkan aku. Antara anak-anak perempuannya aku dianggap paling mudah mendengar kata. Aku memang tidak melawan kata-katanya walaupun akal dan hatiku tidak dapat menerima apa yang diomonginya. Banyak kali Pak menggelarkan aku anak solehah.
  
Tapi bukan!! Aku bukan anak yang baik apatah lagi solehah! Di dalam diam aku menyimpan kemarahan terhadap kesakitan dan kesengsaraan Umi. Kemuncak kemarahanku seperti yang aku coretkan sebelum ini. Sungguh aku bukan anak yang baik apatah lagi solehah!!

Aku menangis semahuku. Aku menyesali egoku sebagai seorang anak. Ketika Pak beberapa kali memohon maafnya daripadaku, tiada sekali terucap dimulutku memohon ampun darinya.

Egonya aku sebagai anak yang merasakan hanya aku yang teraniaya dan Pak yang bersalah tanpa menilai dari sudut pandang Pak yang berbeza dan mengingati setiap kesusahan Pak membesarkan aku.

Egonya aku sebagai seorang anak yang meletakkan sumbangan materi sudah mencukupi sebagai tanda membalas jasa, sedangkan sentuhan kasih jarang kuberikan pada Pak. Soal menjaga Pak yang sakit, aku serahkan bulat-bulat pada Umi dan Mak Su Dah. 

Egonya aku Ya Allah….!!!

Aku masih ingat beberapa hari sebelum Pak meninggal, dia meminta aku tidur di biliknya tapi permintaan kubiarkan tanpa dipenuhi. Aku hanya tidur disisi Pak ketika Pak sudah lagi tidak dapat merasai hangatnya pelukanku atau lembutnya urutan tanganku.

Masih aku ingat di Jumaat yang terakhir itu, aku, adikku Kak Teh dan Umi duduk dekat dengan Pak sambil mengurut badannya perlahan. Pak membuka mata dan memandang kami seperti orang asing.

Pantas, aku memperkenalkan diri, “Pak, ni Na…Pak ingat dok Na?” 

Lantas Pak tersenyum lebar seakan lucu dengan soalanku, “ingat…..” dan menghulur tangannya menyalami aku dan memegang mukaku. Dan itulah huluran tangannya yang terakhir untukku.

Kalaulah aku tahu…masaku tak panjang bersama Pak, pasti aku gunakan sebaik-baiknya masa itu bersama Pak. Kalaulah aku tahu....waktu Pak telah terlalu hampir, pasti setiap huluran tangannya aku balas dengan ciuman kasih sayang. Kalaulah aku tahu....

Ah...tak baik berkata “kalau”, aku tahu itu.  Apa yang terjadi itulah yang takdir yang terbaik yang telah ditentukan Allah untuk hambanya.Tapi sungguh aku tidak mampu membendung rasa kesal terhadap masa-masa yang aku bazirkan tanpa memberikan sepenuhnya perhatian dan kasih sayangku pada Pak.

Kini, bila Pak sudah tidak ada, aku selalu menjenguk ke biliknya dan berharap dia masih ada di tilamnya menyambut ceria setiap kali aku menyapa. Aku tak kisah kalau Pak terus bercerita memuji Ma dan Mak Su Dah dan melupakan cerita tentang Umi, asalkan aku boleh terus mendengar suaranya dan melihat rasa cinta dan bangga di matanya. Aku tak peduli kalau Pak hanya terus terbaring ditilamnya asalkan aku tahu dia masih ada untuk aku peluk dan cium pipinya setiap pagi sebelum ke pejabat.

Tapi Pak sudah tidak ada dan Pak takkan pernah kembali…..!!

Apa yang tinggal hanya kenangan pahit manis aku bersama Pak yang akan aku kenang sampai bila-bila. Walau apapun Pak, buruk atau baiknya….dia lah bapaku dunia dan akhirat dan aku redha dia menjadi bapaku. Hanya doa mampu aku titipkan buat Pak dan hanya bacaan Quran yang mampu aku sedekahkan. Ketika waktu yang Allah berikan itu telah berlalu, penyesalan apapun pasti tidak akan berguna lagi.

Ya Allah, aku mohon padaMu, Kau ampunilah dosa-dosa bapaku. Kau lapang dan terangilah kuburnya. Kau jauhilah dia dari siksa kubur dan azab api neraka. Kau tempatkan dia bersama-sama hamba-hambaMu yang soleh. Kau sampaikanlah kepadanya setiap titipan doa dan sedekah kami kepadanya dan aku mohon kepadaMu Ya Allah, berkatilah kedua ibubapaku dengan menjadikan kami, anak-anak yang soleh dan solehah. Amin.

Al-Fatihah.


(Dalam kenangan: Ghazali bin Embong 10.12.1939 - 17.12.2012)

No comments:

Post a Comment