Monday 10 December 2012

HATI SEORANG ANAK

Pagi-pagi lagi, Maksu Dah,masuk ke bilik, memberitahu Pak nak jumpa aku. Pantas aku mendengus, "kejap lah...orang tengah siap ni...."

Sengaja aku bersiap lama-lama.  Masih ada rasa marah yang tersisa dengan apa yang berlaku lima hari lepas. 

Tak lama selepas itu, telefonku pula berbunyi. Suara Umi, dihujung talian, meminta aku segera ke bilik Pak.

Tetapku lambatkan ikatan tudungku. Sungguh, aku masih rasa marah pada Pak.

Bila aku menjengah ke biliknya, kulihat Pak di dalam selimut, tubuhnya direngkokkan hampir terlipat dua. Matanya terpejam rapat. Umi dihujung kakinya mengurut badan Pak perlahan.

"Pak, Na dah datang ni..."

Perlahan Pak membuka matanya. Segera dihulurkan tangannya padaku, "Pak sakit sangat ni....Pak minta maaf ye."

Aku mencium tangannya tanpa rasa kasih. Aku memandangnya tanpa senyuman. Tiada rasa simpati. Tiada rasa belas. Sungguh hatiku masih marah.

Kehidupan keluargaku bukan seperti orang lain.Pak ada tiga isteri. Umi, ibuku adalah isteri yang pertama. Ma, isteri yang kedua dan Maksu Dah isteri yang ketiga. Maksu Dah dan anaknya, tinggal bersama keluarga kami sejak Pak sakit teruk hujung tahun lalu.

Aku rasa tak ada sebaik manusia seperti Umi yang penuh ikhlas dan redha menerima kehadiran madu di rumahnya. Aku tahu hatinya menangis. Aku tahu bebanan di bahunya. Tetapi demi suami tercinta, perasaan itu dikorbankan. Aku belajar erti redha dari Umi. Aku belajar menerima semua kepincangan dalam keluarga kami. Aku belajar untuk berbuat baik tanpa perlu mengharapkan balasan. Aku bersyukur kerana aku antara anak yang dipilih Allah untuk menjaga kedua ibu bapaku dan juga ibu tiri dan adik baruku.

Tetapi sejak lima hari lepas, hatiku sangat marah. Aku marah kerana Pak memilih untuk pulang ke rumah Ma, ketika aku masih di luar daerah kerana urusan kerja. Aku marah kerana aku memohon kepadanya supaya tidak ke mana-mana kerana keadaannya yang sangat uzur.

Memang sudah agak lama Pak di rumah Ma sebelum ini, sejak Mak Su Dah balik ke kampung kerana cuti sekolah. Tapi minggu lepas Ma sendiri yang hantar Pak balik ke rumah kami. Belum sempat seminggu, Pak sudah minta untuk balik semula ke sana.

Aku marah kerana Pak kata Umi tak boleh menjaganya dengan baik sebab ada cucu-cucu di rumah.

Tapi bila Maksu Dah balik semula ke rumah kami kelmarin, semalam juga Pak terus meminta kami mengambilnya semula.

Aku marah dengan alasan dan tindakan Pak yang sentiasa meletakkan Umi di tangga paling bawah dalam senarai isteri-isterinya.

Aku marah kerana dalam sakit-sakitnya, masih sempat Pak berceloteh hampir dua jam dengan kakak dan abang iparku yang melawatnya di rumah Ma tentang betapa baik dan solehahnya Ma dan Mak Su Dah. Betapa bangganya dia dengan anak Ma yang dijaga seperti anak sendiri dan betapa pandainya Mak Su Dah menjaga anaknya yang seorang itu sehingga diiktiraf sebagai anak soleh di sekolah. 

Dalam masa hampir dua jam itu, tidak ada satu cerita tentang Umi dan kami adik-beradik. Tiada langsung cerita tentang pengorbanan Umi yang melahirkan 8 orang anaknya. Tiada langsung cerita tentang kesabaran Umi mencari rezeki dan menjaga anak-anaknya, padahal waktu itu Pak memang jarang berada di rumah kerana urusan kerja. Tiada cerita kebanggaan tentang kejayaan kami adik beradik.

Siapa sebenarnya Umi dan kami di hati Pak?

Sungguh aku memang marah. Hati aku sangat sakit. Aku tidak mampu untuk bersimpati melihat keadaan Pak yang terlantar. Hati aku tidak lembut dengan permohonan maafnya. 

Tapi Ya Allah...memperlakukan Pak begitu, membuatkan hati aku bertambah sakit. Bagaimana kalau ini adalah hari-hari terakhir aku bersama dengan Pak? Apakah harus aku simpan rasa marah ini? Wajarkah aku terus rasa marah? Derhakakah aku?

Air mata ini tak mampu aku tahan dan sepanjang perjalanan ke pejabat, aku menangis sepuas-puasnya.

1 comment:

  1. Kagum dengan ketabahan Umi dan nano ghazali.Mulia sungguh hati Umi ...begitu besarnya pengorbanan umi nano demi anak-anak..semoga umi di berkati Allah SWT dan di anugerahkan kesihatan yang baik di samping anak-anak tercinta.Kaseh ibu membawa ke syurga.

    ReplyDelete